Indhold:
1. White Eagle Logen?
2. Logen i Danmark
3. Aktiviteter i logen
4. White Eagles lære
5. Hvem er Gud?
6. Det onde
7. Lidelsens problem
8. Hvad er et mennesket? (Antropologi)
9. Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?
10. Hvem er Jesus? (Kristologi)
11. Reinkarnation og karma
12. Meditation
13. Etik
14. Sygdom og healing
15. Opsamling
andre White Eagle artikler:
Visdom fra White Eagle
andlig utveckling
"healing av verden" -pdf |
doc.
Fra DET STILLE SIND
link til WHITE EAGLE ANDLIG UTVECKLING Del
1 svensk |
ANDLIG UTVECKLING 3
liknende onlinebok:
- Av Lorna Todd
|
|
om NOE AV det sentrale i læren -
svensk- link til det under
1. White Eagle Logen?
White Eagle logen er opstået i England omkring en dame ved navn, Grace
Cooke, der levede fra 1892 til 1979. Grace Cooke er født ind i en familie,
der beskæftigede sig med det åndelige/- såkaldte okkulte (Ordet
okkult kommer fra det latinske ordet Occultus (tilslørt,
skjult, hemmelig), og viser til «kunnskap om det skjulte»).
Da hun som syvårig mistede sin mor, blev hun opmærksom på den åndelige
verden. Hun opdagede sine overnaturlige evner, fordi hun kunne se ind i
den skjulte verden hinsides døden. Senere (fra ca. 1913) rejste hun rundt
i England som spiritistisk medium, idet hun bl.a. gav pårørende
forbindelse til nyligt afdøde. Allerede som barn havde Grace Cooke
kontakt med en ånd ved navn White Eagle, men det var først i slutningen af
20'erne, at forbindelsen blev permanent og dermed grundlaget for den
senere loge lagt.
White Eagle er en ånd, som åbenbarede sig for Grace Cooke. Han har været
indianerhøvding for Irokeserstammen i en tidligere inkarnation - derfor
navnet White Eagle -, men har derudover også været inkarneret i Kina,
Tibet, Ægypten, Grækenland og Nord- og Sydamerika.
Når netop Grace Cooke blev medium for White Eagle, var det ikke nogen
tilfældighed, idet det påståes, at disse to har været sammen i utallige
inkarnationer. Bøgerne "Sun Men of the Americas" og "The Illumined Ones"
-
(sv-link)
(+ljudbok af samme)
- handler om, hvad Grace Cook, White Eagle og Grace Cookes mand, Ivan Cooke,
sammen har foretaget sig af oplæring og indvielse i forskellige
mysterieskoler.
Grundstrukturen
i de tidligere inkarnationer er, at White Eagle er læreren, der indvier
Grace Cooke. Ivan Cooke synes at stå lidt længere nede af rangstigen.
Kulminationen i denne lange række af inkarnationer sker, da Grace Cooke
bliver talerør for White Eagel i begyndelsen af 1930'erne. Det blev
begyndelsen på White Eagle Logen. De budskaber, hun modtog, blev udgivet i
en lang række af bøger, bånd mm. White Eagle logens lære bygger således på
disse budskaber formidlet til mediet Grace Cooke.
Selve White Eagle Lodge oprettedes i 1936, da man indviede den første
logebygning: Pembroke Hall i London. Logens nuværende hovedkvarter ligger
i Hampshire og hedder kort og godt "The Temple". Her udføres et omfattende
kursusvirksomhed og udgivelse af bøger mm.
Grace Cooke var naturligvis logens første leder. Derefter er lederskabet
gået i arv inden for familien. De nuværende ledere er Ivan og Grace Cookes
to døtre Joan Hodgson og Ylana Hayward, der begge nærmer sig de 70. Den
næste leder bliver Jeremy Hayward - barnebarn af Grace Cooke.
2. Logen i Danmark
White Eagle kom til Danmark omkring 1980. Bragt hertil af kinesiologen
Grethe Fremming. Alt arbejde, der udføres i logen - fx kontorhjælp,
bladredaktion og healing - er frivilligt og ulønnet. De fleste
arrangementer er åbne både for medlemmer og ikkemedlemmer. I dag arbejder
Grethe Fremming og hendes mand, Rolf Havsbøl, som kinesiologer på Polaris
Skolen i Kirke Hyllinge ved Holbæk fjord.
3. Aktiviteter i logen:
Der er tre faste aktiviteter i logen:
1. Fuldmånemeditation en gang om måneden.
2. "Kontakthealing" en gang om ugen.
3. Ugentlige healings- og meditationsgrupper.
Derudover afholdes der forskellige kurser, foredrag, informationsaftner
osv. Både medlemmer og ikkemedlemmer har adgang til stort set alle
aktiviteter i logen
iii.
Aktiviteterne ledes af medlemmer.
Ad 1: Fuldmånemeditationen ledes af forskellige medlemmer (oftest af
Grethe Fremming) og foregår på den måde, at deltagerne indledningsvis
hører noget musik (new age musik), hvorefter meditationslederen holder en
lille tale, der er en udlægning af White Eagles lære. Derefter starter
selve meditationen, som kan være en form for drømmerejse, hvor
meditationslederen fører deltagerne op til et tempel i den åndelige
verden. Her mødes hver enkelt med sin åndelige vejleder, der måske
fortæller, hvad han eller hun har brug for at vide til sin videre åndelige
udvikling. Tilsidst går deltagerne ned i den jordiske sfære igen og
"kobler" sig atter til deres jordiske legeme og lukker vha. forskellige
ritualer af for den åndelige virkelighed. (Selve meditationen tager ca. en
time).
Udover dette er healing den vigtigste aktivitet i logen. Logen ønsker at
heale enkeltpersoner og menneskeheden som helhed. Enkeltpersoner kan
henvende sig til logen og evt. blive "kontakthealet", "fjernhealet" eller
"tonehealet":
Ad 2: "Kontakthealing" foregår en gang om ugen, og patienter skal tilmelde
sig og møde op ½ time før. Herefter tager selve healingen ca 1 time.
Behandling koster 3O kr. Healingen foretages af medlemmer.
Ad. 3: "Fjernhealing" og "tonehealing" hører til de ugentlige aktiviteter,
der foregår i små grupper. "Fjernhealing" foregår i grupper på 6, hvor
hver gruppe har en liste på ca. 15 patienter, som skal heales. Patienterne
kan være 3 mdr. på listen (hvilket koster 3O kr), hvorefter de skal give
besked om, hvorvidt healingen har virket, og om de stadig ønsker at "deltage".
"Lonehealing" er en mulighed for dem, der ikke bor i nærheden af en
"fjernhealingsgruppe". Her er deltagerne med i en lille gruppe, der healer
samtidig uden at være fysisk sammen. De er åndeligt sammen!
Der findes også en dybere form for healertjeneste. Her søger logen at
heale nationer og menneskeheden som helhed. Der sendes positive tanker ud
over verden, således at verden modtager det åndelige lysiv. Denne form for
healing synes at være forbeholdt "inner brothers", hvilket må forstås som
medlemmer, der på en særlig måde er indviet. Vi vil senere vende tilbage
til healing, men først må vi se lidt på logens lære:
4. White Eagles lære:
Jeg vil i det følgende beskrive teologi, antropologi og kristologi i White
Eagle lære, idet vi ved de tre begreber er inde ved noget af det mest
centrale. Teologi, antropologi og kristologi har nemlig betydning for en
lang række forhold i bevægelsens både lære og praksis.
Når netop teologi - læren om Gud og antropologi - læren om mennesket er
centralt, skyldes det, at netop disse fører frem til kronen på værket i
White Eagles lære: Kristusbevidstheden. Eller sagt på en anden måde: Det
centrale i White Eagles lære, er at mennesket kan blive guddommeliggjort
gennem en kristusproces - eller ved at erkende at det
er Kristus.
5.
Hvem er Gud?
(Martinus gir en bedre
fremstilling av dette spørsmål i sine
symboler- her en forklaring ut fra det - rø-anm.):
Det første vi kan sige om Gud, er at Gud er tre 'personer'. Ikke Fader, Søn
og Helligånd, men Fader, Moder og Søn/Datter. (Fader=X1,
Sønn=X2+X3, Helligånd=X2 i min
Martinus-tolkning-rø-anm.)
Gud Fader beskrives som styrke, vilje og kraft. Gud Moder som medfølelse,
varme, venlighed, kærlighed og forståelse. Gud Fader og Gud Moder
repræsenterer to forskellige poler - næsten som i Yin og Yang - og ud af
foreningen mellem disse to poler fødes Kristus eller Sønnen. Hele
tilværelsens mål er at disse to poler: Fader og Moder bliver forenet.
Det er - som i så mange andre teosofisk inspirerede bevægelser - meget
uklart, hvorvidt Gud er en personlig Gud eller et upersonligt guddommelig
princip. Man kan på den ene side opleve, at White Eagel i sine bøger
opfordre mennesker til at bede til Gud. Men på den anden side beskives
Han/Hun også som en energistrøm, et princip. Ja, det sidste er vel det
mest gængse. I bogen "Sjælens vej gennem de fire indvielser" beskives Gud
som: ".. en levende og kærlig Gud, ikke en gud, der sidder på en trone i
en fjern Himmel, men Gud, hvis liv og væsen gennemtrænger ethvert atom i
skabningen og hver vibration af menneskets inderste væsen". (side 48ø).
Gud er noget, det inde inde i dig og mig. Men det guddommelige er ikke
noget, der realiseres inde i dig ved at du ved at du er Gud - Nej. Det er
en erkendelse du skal nå frem til. Det hjælper ikke noget, at du går rundt
og siger "jeg er Gud". Du skal virkelig erkende, at du er det.
De to
poler: Gud Fader og Gud Moder skal smelte sammen i dig, så
Kristusbevidstheden fødes i dig. Nu ved du det, men det tager utallige
inkarnationer, at nå frem til den erkendelse.
Hvordan manifesterer Gud sig? Hvordan kommer Gud til udtryk i vore liv, i
vor verden? Gud kommer til stede i vor verden som det guddommelige princip,
der gennemtrænger alt i tilværelsen. Som den guddommelige PLAN, der sikre
at alt går til som det skal gå.
På trods af al den lidelse og undertrykkelse der findes i denne verden, er
der if. White Eagle al mulig grund til at have et optimistisk syn på det,
der sker i verden. Optimismens grundlag er dette, at bag alle uklarheder
og under verdens kaotiske overflade arbejder der en guddommelig plan, der
styrer verden i den rigtige retning: "Alle ting samarbejder til fordel for
det gode, og hvad der så end sker, ligger det gode altid skjult bag ved
det"vi, siger White Eagle et sted. Det gennemstrømmende princip, der
styrer verden, er Guds lov - ja, man kan faktisk sige, at Gud er selve
planen bag ved hele tilværelsen.
Det er White Eagle Logens fornemste opgave, at lære sine medlemmer at leve
efter disse love og specielt efter "loven om kærlighed". Loven om
kærlighed udtrykker sig som viljen til det gode, der er det grundlæggende
og skabende princip i tilværelsen: "White Eagles hela undervisning har ett
syfte (mål) - att hjälpe oss att förstå och leva i harmoni med dessa lagar
och framför allt, att hjälpa oss att förstå den verkliga betydelsen av
kärlek - inte så mycket den enkla mänskliga kärleken mellan vänner, utan
den kärlek eller viljan till det goda, vilken är universums skapande
princip"vii. Og viljen til det gode er udtryk for det guddommelige princip
- Gud!
Altså: Gud er en upersonlig person, en energi, en lovmæssighed, en plan,
et princip. Og Gud er først og fremmest kærlighed.
5. Det onde:
Men hvor kommer det onde fra? Når alting styres af en guddommelig og
kærlig plan, hvordan kan der så være noget i tilværelsen, der er ondt?
White Eagel viser tre aspekter af det ondets problem: (ikke modsigende
forklaringer):
1. Det onde skyldes, at mennesket har valgt det onde. White Eagel opererer
nemlig med en form for syndefald, hvor mennesket på et eller andet
tidspunkt har fravalgt det det god og har vendt sin erkendelse mod det
onde. Eller sagt på en anden måde: Mennesket har på et eller andet
tidspunkt vendt sin bevidsthed fra det guddommelige mod det ikke
guddommelige - materien. Det som hele tilværelsen går ud på, er at
mennesket igen skal vende sin bevidsthed mod det guddommelige - at erkende
sin egen guddommelighed.
2. Det andet aspekt ved det onde (det hænger sammen med det første), er at
det onde er fravær af det guddommelige. Ja, man kan næsten sige, at det
onde er noget ikke-eksisterende.
3. Det tredie aspekt ved det onde - det måske væsentligste - er at det
onde forårsages af det guddommeliges negative kræfter. White Eagle siger
det sådan: ".. det såkaldte onde forårsages af Skaberens destruktive side.
Formålet er at fremkalde forfald eller at nedbryde gamle tilstande, før ny
vækst kan finde sted". Det onde er et middel i Guds hånd, til gennem tugt
og opdragelse at vække menneskets guddommelige bevidsthed.
Fælles for de tre aspekter ved det onde, er at det onde er mindre
behageligt godt.
6.
Lidelsens problem:
I forlængelse af det foregående, kan man også spørge: hvorfor må nogle
mennesker lide? Hvordan passer krigen i Bosnien ind i den guddommelige
plan? Findes der ikke noget der blot er ondt i sig selv? Det kan
umiddelbart se ud som om nogle mennesker lider uskyldigt, men al lidelse
har sin årsag. For al lidelse har sin grund i menneskets Karma. Loven om
karma styres af Gud.
Gud sørger for at alt i tilværelsen går
retfærdigt til, og at den enkelte sjæl får den mængde medgang og
modgang, som den har fortjent. Lidelsen kan fx opstå pga. dårlige
tanker, handlinger osv. både i den nuværende og i tidligere inkarnationer.
Som der sås, skal der også høstes.
Har en sjæl bestjålet andre i et tidligere
liv, vil den helt sikkert selv blive bestjålet i dette eller et kommende.
Har en sjæl hjulpet i et tidligere liv, vil den selv blive hjulpet på et
senere tidspunkt. Derfor er al lidelse også selvvalgt, ligesom al medgang
er selvvalgt, men idet lidelsen hele tiden sættes i forbindelse med loven
om karma, får lidelsen den mening, at den er med til at udvikle sjælen
åndeligt. Den er Guds måde at hjælpe mennesket fremad på evolutionens vej.
I det øjeblik sjælen tager sin karma på sig
og bevidst søger den åndelige vej, forsvinder lidelsen. Den eneste måde
hvorpå, sjælen kan komme ud over lidelsen, er at arbejde på sin
bevidstheds udvidelse (Kristningen). Den, der er fuldt oplyst, lider ikke.
Lidelsen er derfor nødvendig for sjælens
frelse. Den modner og gør stærk ved at vende sjælens blik bort fra
materien mod de højere livsplaner. Den modner sjælen på dens vej fra det
ubevidste over det selvbevidste og videre mod Kristusbevidstheden.
Derfor siger White Eagle: "Lær at se det
gode selv i ødelæggelsen, se det som en forberedende renselsesproces før
det næste skridt". Lidelsen er således mindre behagelig godt. Et
retfærdighedsredskab i en retfærdig Guds hånd!
Hvis Gud således fjernede al lidelse fra jorden, ville han fratage
mennesket muligheden for at forbedre dets karma.
Nu kunne man spørge: "Må sjælen hjælpe den lidende, når al lidelse er
retfærdig og et led i den proces, der skal opbrænde karma?". Vi kender
problematikken i indernes kastevæsen. Svaret lyder: Lidelsen må gerne
lindres af andre sjæle, selvom lidelsen dybest set er retfærdig. Dette
skyldes, at den sjæl, der hjælper, selv forbedrer sin karma og måske
udbedrer noget, som den har gjort forkert mod den, der lider, i en
tidligere inkarnation xiii. Og har hjælpen ingen virkning skal sjælen ikke
fortvivle, idet det er loven om karma og ikke den hjælpende, der skal
afgøre om den lidende skal have hjælp. Alt er indesluttet i loven om karma
og derfor går alt retfærdigt til. Ja, det guddommelige tilser at lidelsen
rammer retfærdig. Derfor kan Gud ikke lindre lidelsen, fordi Han/Hun
derved ville hindre menneskets evolution, men Han/Hun kan ud fra sine egne
love støtte, at et menneske lindrer et andet menneskes lidelser.
8. Hvad er et mennesket?
(Antropologi)
White Eagle siger om mennesket: "Menneskets ånd gennemløber en proces,
begyndende med fødslen fra sin Fader Moder Gud, fortsættende gennem vækst
mod åndelige højder, der kulminerer i den store tilbagevenden: at blive ét
med Gud"
xiv.
Ethvert menneske bærer, siger White Eagle,
noget af Gud inde i sig på den måde, at det "er adskilt fra ham, men også
en del af Gud"
xv.
Ja, når mennesket indser sin egen
guddommelighed, vil de også blive som Gud.
Hvorfor faldt mennesket fra den guddommelige? Fordi det misbrugte sin frie
vilje. Men Gud tillod menneskets fald. For hvis det ikke faldt, ville det
ikke få øjnene op for sin guddommelighed.
White Eagles deler mennesket ind i mange niveauer. Endvidere ser han
mennesket ud fra mange forskellige synsvinkler.
1. fysiske legeme, æterlegemet, ønske-begærlegeme, astrallegemet, og det
Himmelske legeme.
2. Det højere og lavere jeg.
Ad. 2: Menneskets psyke er delt i et "højere jeg" og et "lavere jeg". Det
"lavere jeg" er det, vi normalt kalder bevidstheden og besidder den "sunde
fornuft", (som ikke er noget positivt hos White Eagle)
xvi.
Menneskets "lavere jeg" er udtryk for det
selviske, og det er den del af mennesket, der knytter sig til det
materielle
xvii.
Det "højere jeg" besidder derimod ånden
eller Gud, men er så tilsløret af det materielle og det personlige, at det
holder ånden i fangeskab
xviii.
Det er det "højere selv", der indeholder Gud
eller det guddommelige.
xix
I dette guddommelige skal sjælen indse sin
forbundethed med Gud. White Eagle siger: "Under den ydre skal ligger
[det "højere jeg" (f.a.)], det sande
menneske, fra hvilket der udgår forbindelsestråde af interesse, sympati og
kærlighed, som omfatter alle andre sjæle, alle levende skabninger, såvel
det synlige som det usynlige liv, engleverdenen, Kristus og Gud.
Dette må nødvendigvis være således, fordi
ingen anden holdning ligger åben for det indre Jeg. Det må føle
samhørighed med alt levende, og den eneste begrænsning ligger i selve
universets grænse. Vi er skabt i Guds billede. Hele universet er Guds, og
det inderste mennesket er godt - er Gud"
xx
Menneskets personlighed og intellekt og ikke mindst sunde fornuft omtales
ofte i negetive vendinger, idet disse ofte lader sig præge af det
jordiske. Personligheden vil ofte kære om sig selv. Intellektet og den
sunde fornuft vil ofte være en stopper for hjertets erkendelse. Det er
hjertets sindelag eller samklang med Gud, der er det afgørende for sjælens
udvikling. Ikke en eller anden intellektuel tilegnelse. Det er ikke
gennem bøger og reflektion, mennesket når sin guddommelighed, men gennem
meditation.
9. Hvad skal jeg gøre for at blive frelst? (Kristologi)
Frelsens mål er, at vende tilbage til det guddommelige ophav. Mennesket
skal gennem utallige inkarnationer under karmas retfærdige ledelse vende
tilbage til Gud. Forudsætningen for, at mennesket overhovedet kan komme
ind på frelsens vej, er, at det indvies eller 'korsfæstes'
xxi
Denne indvielse eller lutring vil gøre mennesket mild, kærlig, ærlig og klog, og
den vil medføre, at sjælen ikke mere har brug for at lade sig reinkarnere,
da den indviede sjæl har opnået det absolutte klimaks for, hvad der er
muligt at opnå for en inkarneret sjæl.
xxii
Jesus fra Nazareth er en
central person, idet han, som et forbillede for mennesket, opnåede
Kristusbevidsthed, dvs. han formåede at finde Kristusbevidstheden inne i sig
selv og lod den skinne så klart igennem, at han blev en af de ophøjede
indviede (frelst!). Frelsen og indvielsen er således dybest set et
spørgsmål om at nå ind i sig selv, at finde lyset inde i sig selv. Frelsen
er guddommeliggørelsen af mennesket!
10. Hvem er Jesus:
Som vi har været inde på før, opfattes Gud ikke blot som Fader Moder Gud,
men også som Sønnen eller Kristus. Kristus er den inkarnerede Gud, der bor
i alle sjæle. Ja, Kristus er udtryk for selve det guddommelige princip i
mennesket og i tilværelsen:
Jesus spiller en større rolle hos White Eagle, end i mange andre dele af
New Age bevægelsen
xxiii.
Jesus er noget særligt, og han sættes ikke på
linie med andre hellige mænd eller kvinder i historien. Han bibringer på
en særlig måde erkendelsen af Kristusbevidstheden
xxiv.
Kristus fremstår
som en forening mellem Gud Fader og Gud Moder - en forening, som skal ske
i enhver sjæl, det er billedligt talt "jul" hver gang et menneske opnår
Kristusbevidstheden. Dette skete if. White Eagle med Jesus. Han opnåede
Kristusbevidstheden. På den ene side er Jesus unik, men på den anden side
er han kun et forbillede - den førstefødte. Han er den, der udgik fra "the
Great White Brotherhood"
xxv,
for at bane vejen for alle andre sjæle på
jorden, men han er alligevel ikke andet end, det enhver skal blive: "..
the highest creation of God"
xxvi.
I Jesus fra Nazareth blev Kristus
manifesteret - i enhver sjæl skal Kristus manifesteres!
Frelsen, som Jesus bringer, er ikke en forsoning mellem Gud og menneske,
men det, at vise mennesket vejen til opnåelse af den Kristusbevidsthed,
som han selv har. Kristusånden der vækkes i det enkelte menneske skal
åndeliggøre tilværelsen så meget, at ånden til sidst kan vende tilbage til
Fader Moder Gud, således at treenigheden kan finde sted (".. the second
coming of Christ to earth")
xxvii
Troen på Jesus som frelser er jf. White Eagle - en senere tids
misforståelse.
Der er ikke noget frelsende ved Jesus som person. Derfor
afvises forsoningen ved Kristi død og opstandelse
xxviii.
White Eagle taler
ofte om Jesu korsfæstelse, men gør samtidig opmærsom på, at Kristus ikke
led på korset, idet han adskilte sig fra det jordiske plan (doketisme)
xxix.
Og hans skinlidelser er blot et forbillede for alle andre sjæle.
Jesus har if. White Eagle aldrig sonet verdens synder og aldrig frelst nogen fra
Helvede og evig fortabelse. Forsoningslæren opfattes som et levn fra
Vædderens tidsalder og syndserkendelse og skyldfølelse er negative
følelser, der blot virker lammende og passiviserende
xxx.
Frelsen er
menneskets eget ansvar, og frelsen er i virkeligheden et stykke arbejde,
der udføres af Kristuslyset, som bor i hver eneste sjæl. Men Jesus er blevet formidler mellem Gud og menneske, en åndelig lærer, der selv har
gennemgået mange inkarnationer og har opnået Kristusbevidstheden. Derfor
kan Jesus vel vise Vejen, men han kan ikke gå den for andre end sig selv.
Jesus vil vise, at enhver er Kristus!
Frelsen er menneskets eget ansvar og opnås kun ved stræben gennem
forskellige åndelige øvelser - og ikke mindst, ved stræben gennem utallige
inkarnationer
xxxi.
Mennesket er således både sin egen fangevogter og sin
egen befrier. Det kan vælge, om det vil lide under utallige inkarnationer,
eller om det vil søge at udvide sin åndelige erkendelse.
11. Reinkarnation og karma:
En vigtig side ved White Eagles lære er reinkarnationstanken. Og den er
noget anderledes end den, der findes i Østen. Der opfattes reinkarnationen
generelt som en beklagelig side ved tilværelsen. For reinkarnationen er
med til at fastholde mennesket i samsara - det evige kredsløb af fødsel,
liv og død. Reinkarnationstanken er hos White Eagle vendt til det
positive, idet den ikke er udtryk for lidelse, men derimod et udtryk for
mulighed og udvikling.
Det cykliske ved den traditionelle reinkarnationslære er hos White Eagle
blandet med vestens lineære udviklingsoptimisme, og den kan derfor
karakteriseres som en spiralbevægelse
xxxii.
Reinkarnation hænger for White Eagle sammen med karma, der igen hænger
sammen med tilværelsens ubønhørlige retfærdighed
xxxiii.
Enhver er sat ind
i en udviklingsproces fra materien mod Gud. Hele formålet med livet er
åndelig vækst. Men da ingen kan nå den optimale åndelige vækst i ét liv
(dvs. at gøre sig fri af karma), må alle nødvendigvis fødes mange gange
for til sidst at nå så højt, at inkarnation ikke længere er nødvendig.
Mennesket har således inde i sig en form, som det skal søge at modellere
sig hen imod, og når mennesket kan passe formen, er det
færdigudviklet xxxiv.
Enhver god eller dårlig handling opsamles i Livets Bog. Sjælen kan intet
ændre ved den karma, den medbringer fra tidligere inkarnationer, men den
kan søge at kontrollere sig ud af den og være med til at skabe sit næste
liv. Dette kalder White Eagle for mulighed eller dharma. Frelsen er givet
mennesket som mulighed (dharma), men ikke som nåde, idet mennesket selv
skal sone sin synd
xxxv.
Karma er, som før omtalt, erhvervet i tidligere
inkarnationer, og mennesket kan ikke gøre andet ved sin karma end, at gå
ind under den og modtage de lidelser og prøvelser den indebærer. Ved at gå
ind under sin karma udvides bevidstheden, og sjælen får mulighed for at
udvikle sig:
"Således må", siger White Eagle, "enhver lære at acceptere
sin karma og bruge den tilbudte chance sådan, at ikke en endnu sværere
karma skabes
"xxxvi.
12. Meditation:
I frelsesprocessen spiller meditation en væsentlig rolle. White Eagle er
her inspireret af mange kilder: hinduisme, buddhisme, kristen mystik osv.
Det egentlige formål med White Eagles meditation er, at sjælen skal lukke
sig ind i sig selv og finde sit guddommelige ophav, dvs. sit Sande Jeg/det
guddommelige
xxxvii.
Meditationen skal hjælpe sjælen til at få kontrol over syv chakras
(sanskrit: "hjul"), der sidder forskellige steder på kroppen. Når sjælen
har fået kontrol med disse 7 chakras, kommer den i harmoni med det
guddommelige. Og dens "dyriske instinkter"
xxxviii -
er under kontrol -
styret/holdt nede af Kristusbevidstheden i hjertet. Mikrokosmos bliver her
ét med makrokosmos. Meditationen er således overfladisk set en metode til
at lære den åndelige virkelighed at kende, men dybest set et forsøg på kun
at være sammen med sig selv/sit "højere jeg", idet, det guddommelige,
virkeligheden er inde i mennesket selv.
13. Etik:
Med til forståelsen af forholdet mellem Gud og menneske hører også
etikken. Et væsentligt element i White Eagles etik er kærligheden. Men det
er ikke nogen altruistisk kærlighed, for den drivende kraft i kærligheden
til andre mennesker og til naturen er, at sjælen skal forbedre sin karma.
Etikken bliver således kædet sammen med frelsen
xxxix.
Kærligheden er
således ikke fri til at elske, men er bundet til læren om karma
xl.
Den der
tjener andre tjener sig selv
xli.
White Eagle siger: "Gennem hjælp til
verden og til menneskeheden hjælpes du i din egen udviklingsproces" xlii.
Ved at elske Gud i sig selv, kommer mennesket til at elske sin næste eller
Gud i sin næste og kærligheden begrundes således i det Universelle
Selv xliii.
Den etiske grundholdning lyder i al sin enkelhed: "Vær
god!" xliv.
Dette gælder i alle livets forhold, og sjælen skal søge at
etablere det gode som sin livsholdning. Den, der tænker gode tanker,
skaber en god tilværelse for sig selv og andre.
Kærligheden må ikke kun være rettet mod én bestemt person
xlv,
- men skal
rettes mod alle levende væsener. Den må være ren og uden fordømmelse,
altomsluttende og altfavnende. Kærligheden til medmennesket - også det
medmenneske der ikke er værd at elske - begrundes med, at alle har den
guddommelige gnist i sig, hvorfor der er noget i ethvert individ, der er
værd at elske xlvi
White Eagle siger: "I hver enkelt sjæl dvæler det
guddommelige liv, det liv, som er et fælles eje for alle mennesker, og det
er denne egenskab, der er den skjulte årsag til al følelse af kærlighed.
For at forstå kærlighedens dybere mening må vi alle søge at finde den
guddommelige kærlighed i alle vore brødre og søstre og ikke begå den
fejltagelse at begrænse kærligheden til en enkelt person. Gennem kærlighed
til hvert enkelt menneske kontakter I den guddommelige kærlighed. Dette
kunne måske lyde som et paradoks, men før I har lært at mestre denne
lektie, ved I ikke, hvad virkelig kærlighed er"
xlvii.
14. Sygdom og healing:
Under behandlingen af White Eagle Logen i Danmark, har vi været inde på
begrebet healing. Det vil vi vende tilbage til nu, idet healing spiller en
meget stor rolle i logens aktiviteter.
Enhver oplyst sjæl bør være healer, og det gælder for healeren om at
forstå de kosmiske stråler (lys), der går igennem denne, og bruge dem på
en aktiv og styrende måde - således at de kan være med til at rette skævheder op i patientens meridianer. Healingsarbejdet forudsætter en
åndelig træning og en vis grad af åndelig modenhed
xlviii. Ligeledes
forudsætter en aktiv healergerning en sund sjæl i et sundt legeme
xlix.
Sundhed i tankeverdenen afspejles i sundhed i legemet og omvendt. Derfor
er sundhed også en forudsætning for en aktiv og succesfuld healergerning.
Healeren skal sørge for at være i åndelig topform, og dermed være mest
muligt "opladet". Det kan være nødvendigt at lade sig "oplade" gennem
meditation og på den måde suge åndelige energier til sig. Healeren skal
være den oplyste og oplysende, der bringer lys og sundhed ind i patientens
mørke.
Sygdom skyldes først og fremmest dårlig karma, samt forkerte tanker og
uregelmæsigheder i chackra. Grundlæggende opfattes sygdom som værende
selvforskyldt. Egentlig kan healeren ikke ændre noget ved mængden af
dårlig karma, men han/hun kan være med til at forvandle den. Dette sker
ved at hjælpe patienten til en dybere forståelse af det åndelige liv,
således at patienten når ned til dybderne af sin egen sjæl, dvs. ned til
Kristusbevidstheden. Den, der har oplevet Kristusbevidstheden, lider ikke,
idet han/hun er sund på sjælen, og dermed også sund på legemet. Når sygdom
grundlæggende skyldes problemer på det åndelige plan, interesserer
healeren sig ikke så meget for de fysiske udslag af sygdommen, men søger
at finde ned til ondets virkelige årsag, dvs. ned i sjælen. Det er sjælen,
der skal arbejdes med. Det er derfra sundhed eller sygdom udgår. White
Eagle siger det således: "Med åndelig healing helbreder du sjælen. Når
tiden er inde, vil legemet genspejle sjælens sundhed"
li.
Healingsarbejdet foregår som oftest i grupper
lii.
Under healingsseancen
bringens hver enkelt patient ind i Kristuslyset og bades i denne kraft. Et
ritual for healingstjenesten kan se nogenlunde sådan ud: Først beder
deltagerne om Guds nærvær, og om at den enkelte må kunne lukke alle
forstyrende tanker ude af sit sind. Når kontakt med Gud/Ånden er opnået
(her må forudsættes en eller anden form for oplevelse af Åndens nærvær),
indånder deltagerne Guds lys, og dette lys bruger de til den egentlige
healing. Personerne, der skal heales, nævnes to gange, og de holdes ind i
den åndelige lysstråle, hvorefter healerne med ekstra koncentration tænker
på det healende lys og udsender det over patienterne. Healingstjenesten
sluttes af med, at patienterne tænker sig raske og takker Gud, fordi
Han/Hun har gjort dem raske.
Samtidig med at sygdom kan helbredes ved "sjælelig" behandling, spiller de
såkaldte alternative behandlingsformer også en væsentlig rolle i White
Eagle Logen. Der synes ikke at være nogen foretrukken behandlingsform, men
grundlæggende for sygdomsbehandling er det energetiske verdensbillede,
idet sygdom forklares som ubalance i kroppens såkaldte energibaner (meridianer)
liii.
Lægelig og kirurgisk behandling frarådes ikke, når der er tale om sygdomme,
der kan klares med disse midler, men White Eagle pointerer dog, at forudsætningen for al helbredelse er åndelig. White Eagle siger således:
"For at genoprette legemlig sundhed må vi ... arbejde gennem sjælen,
ellers vil det kun blive lapperi, en midlertidig lindring. Åndelig
helbredelse påvirker ikke kun dit legeme, men også din sjæl og hele dit
liv.
15. Opsamling:
I Jesus fra Nazareth smeltede det guddommelige og det menneskelige sammen,
idet han blev den første, der manifesterede Kristusbevidsheden. Kristus er
i alle sjæle, men på det ubevidste plan (som en iboende erkendelse).
Gennem meditation og ret levevis skal sjælen vække Kristusbevidstheden til
live, hvorved sjælen manifesterer sin guddommelighed, dvs. bliver Gud.
Teologien og antropologien flyder således sammen.
Vejen mod guddommelighed er styret af loven om karma, og opnås kun gennem
utallige inkarnationer. Sjælen vejledes af hjælpere; dog kun på en sådan
måde at sjælen hele tiden skal være klar over, at den selv har ansvaret
for, om udviklingen går den rette vej. Gennem meditation og gode gerninger
kan mennesket forbedre sin karma og derved forsøge at opnå guddommelighed
- Kristusbevidsthed. Dette er hele tilværelsens mål.
Noter:
i "Sunrise" p. 7f. Se generelt om barndommen i "The New Mediumship" p.
13nff.
ii "Healing by the Spirit" p. 18øf.
iii Se bagsiden af de forskellige numre af "Polarstjernen".
iv "En kort beskrivning av White Eagles undervisning" p. 3ø.
v "The Light in Britain" p. 118.
vi "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 12m.
vii "En kort beskrivning av White Eagles undervisning" p. 1.
viii "Meditation" p. 27m. Se også "Vejen til selvhealing" p. 51m. "The
Living Word of St. John" p. 41ø.
ix "En kort beskrivning av White Eagles undervisning" p. 2n. "The Living
Word of St. John" p. 77n: "There is no such thing as innocent suffering.
Because the onlooker is unable to see far enough back, or far enough
forward along the road of the sufferer, he remains ignorant of the
spiritual law at work behind the suf-fering".
x "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 79ø.
xi "Polarstjernen Feb/Mar 1992" p. 6n.
xii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 84m.
xiii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 82ø.
xiv "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 78nf .
xv Se "Visdom fra White Eagle" p. 9ø.
xvi "Visdom fra White Eagle" p. 15ø. Se også "The Living Word of St. John"
p.72n og 1O7ø, hvor "det lavere jeg" er det samme som Satan, denne verdens
fyrste. Den mistro, White Eagle har til fornuften, synes ofte at gå på
fornuftens tilbøjelighed til at være kritisk og reflekterende. Se
endvidere "The Jewel in the Lotus" p. 15m og 28ø.
xvii "Visdom fra White Eagle" p. 15n.
xviii Det "højere jeg" kaldes også for "the real 'I'". Se "Jesus, Teacher
and Healer" p. 23ø.
xix "White Eagle Introduktion" p. 2n: "White Eagles lære for-klarer, at
den sande 'Guds Søn' er det Gudslys, som skinner i et-hvert menneskes
hjerte, uanset dette menneskes farve, klasse eller tro. Han kalder det
Kristuslyset. I yoga-filosofien er det kendt som 'Atma'; i andre
filosofier simpelthen som 'Det indre Lys'". Ja, i "Jesus, Teacher and
Healer" p. 36n) siges det, at det "højere selv" er udtryk for selve det
guddommelige : "..the higher self .. call it God if you like ".
xx "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 33m.
xxi "Visdom fra White Eagle" p. 18m. Der henvises her til Jesu liv, der
opfattes som en inkarnationsudvikling med korsfæstelsen (indvielsen) som
det absolutte højdepunkt: "Korsfæstelsen af Jesus var en fysisk
demonstration af åndelig sandhed, af sjælens kamp for at befri sig for
materiens trældom".
xxii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 35ø.
xxiii Et forhold der også findes hos Rudolf Steiner, idet han if. "Reinkarnation
- Weltbilder des Reinkarnationsglaubens und das Christentum" p. 99ø: "..
wolte Christus vor dem Hass der damaligen Theosophen retten". (Uden at der
dermed er nogen (syn-lig) forbindelse mellem antroposofi og White Eagle).
xxiv Se fx "The Living Word of St. John" p. 12m og p. 124mf. I "The Way of
the Sun" p. 44ø stilles han undtagelsesvis på linie med andre hellige mænd.
xxv "Jesus, Teacher and Healer" p. 3ø.
xxvi "Jesus, Teacher and Healer" p. 136ø.
xxvii "The Way of the Sun" p. 12m.
xxviii "White Eagle Introduktion" p. 2n.
xxix Se "Meditation" p. 85n. og gennemgangen af Jesu lidelses-historie i "The
Living Word of St. John" p. 162-185. Se end-videre i "Sunrise" p. 58m og
"Morning Light" p. 4Onf.
xxx "Why on Earth" p. 15ø og "Why on Earth" p. 12Om.
xxxi "Visdom fra White Eagle" p. 15nf. "The Still Voice" p. 18n: "Every
man is his own saviour; and every man is the saviour of all mankind". Se
også "The Still Voice" p. 26m. Hvor mange inkarnationer, der skal bruges
for at opnå guddommelighed, er op til den enkelte sjæl, idet den enkelte
kan "udsætte frel-sen" til næste inkarnation. Se "Jesus, Teacher and
Healer" p. 2Oø.
xxxii Se fx "Reinkarnation - set med kristne øjne" p. 11m.
xxxiii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 67nff.
xxxiv "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 7Oø og "Why on Earth" p. 29m.
xxxv "Morning Light" p. 41nf og "The Way of the Sun" p. 7nf.
xxxvi "Visdom fra White Eagle" p. 21n-23ø.
xxxvii Meditation kan egl. bruges til tre ting: 1. Besøg i den åndelige
verden (vejen til opnåelse af Kristus-bevidsthed). 2. Besøge afdøde. 3.
Besøge tidligere liv eller fremtiden.
xxxviii "Meditation" p. 15ø.
xxxix "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 1On.
xl Se fx "The Living Word of St. John" p. 44ø.
xli "The Way of the Sun" p. 57m.
xlii "Polarstjernen. Feb/Mar 1992" p. 1m. Se også "Morning Light" p. 42n:
"On the souls path of unfoldment, service to others is of the first
importance".
xliii "Jesus, Teacher and Healer" p. 6Onf og "The Still Voice" p. 4f.
xliv "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 62m.
xlv "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 6Onf. Hermed afviser White Eagle ikke
familielivet, men advarer kun mod en overdreven binden sig til hinanden i
parforhold. Se fx "A White Eagle Lodge Book of Health and Healing" p. 115
og "Why on Earth" p. 9Of, der bla. handler om sublimering gennem yoga. I
øvrigt lægges der vægt på de trad. mand-kvinde-roller p. 1O8.
xlvi "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 43nf og "The Living Word of St. John" p.
131m.
xlvii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 61n.
xlviii "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 86ff.
xlix Se fx "A White Eagle Lodge Book of Health and Healing" p. 12n.
l Se fx "Jesus, Teacher and Healer" p. 67n og 71ø.
li "Jeg'ets selvudfoldelse" p. 88m, "Jesus, Teacher and Healer" p. 73ø, "The
Still Voice" p. 1O8m og "Healing by the Spirit" p. 15m. "The Living Word
of St. John" p. 39ø: "It is through the psyche, or psychic body that
healing of the physical body takes place". "The Still Voice" p. 67n: "To
heal sick bodies is good, but to heal the soul is better".
lii "Visdom fra White Eagle" p. 46.
liii Se fx "Healing by the Spirit" p. 1O1øff, hvor casen forudsætter det
energetiske verdensbillede. Se også "A White Eagle Lodge Book of Health
and Healing" p. 162ff (specielt p. 163m).
liv "Vejen til selvhealing" p. 15n.
Last Updated ( Monday, 10 December 2007 11:10 )
link til den engelske hovedsiden
deres
andre White Eagle artikler:
Visdom fra White Eagle
andlig utveckling
"healing av verden" -pdf
Fra DET STILLE SIND
link til WHITE EAGLE ANDLIG UTVECKLING Del
1 svensk
om mediets to tidligere inkarnasjonsminner med forbindelsen til White Eagle
- i egen bok-fil |
ljudbok av den i mp3
|